Inclusief onthaal en onboarding, een warm welkom
Tijd vrijmaken om nieuwkomers te onthalen is niet alleen een verplichting. Door ze te ondersteunen, vinden ze sneller hun draai. Dat geldt voor elke nieuwkomer, maar is voor kansengroepen extra belangrijk.
Goed begonnen is half gewonnen
Een goed onthaal neemt spanning, angst en onzekerheid weg. Voor een jongere die de eerste stappen in de bedrijfswereld zet. Voor iemand die na lange afwezigheid het werk hervat, misschien wel voor het eerst in een digitale omgeving. Voor een anderstalige voor wie spreken met collega’s niet evident is. We geven alvast enkele tips. Lees vooral verder op onze themawebsite ‘Beter onthaal’ en leer hoe je nieuwkomers nog beter verwelkomt.
Met deze 6 tips voelen nieuwe medewerkers zich snel thuis
- Al gedacht aan preboarding? Stuur nog voor de eerste werkdag een welkomstmail of -bericht. Of een video die het bedrijf, de werkplek, de functie, de collega’s voorstelt. Een klein maar warm gebaar.
- Schrijf de onthaalbrochure in korte en klare taal. Vermijd moeilijke woorden en vakjargon.
- Overloop de onthaalbrochure en andere schriftelijke informatie altijd mondeling. Dat biedt meteen ruimte voor vragen.
- Illustreer werkinstructies met beelden. Je helpt er niet enkel anderstaligen en laaggeletterden mee. Een beeld zegt altijd meer dan woorden.
- Heb je een non-discriminatieclausule? Overloop die samen. Zo weet iedereen dat discriminatie niet wordt getolereerd. En geef je mensen een veilig gevoel.
- ‘Niet roken op de site.’ ‘Geen juwelen.’ ‘Wat als je te laat komt?’ ‘Bidden op gepaste tijd en plaats.’ Maak van dag 1 duidelijke afspraken. Leg uit wat de spelregels zijn binnen het bedrijf en dat die voor iedereen gelden.
Een ondersteunde nieuwkomer is er twee waard
Medewerkers die zich ondersteund voelen, zijn gelukkige en betrokken medewerkers. Iemand aangeworven? Dan wil je dat die vlug aardt en meedraait. Niet altijd gemakkelijk voor anderstaligen, kortgeschoolden, jongeren of personen met een beperking. Let daarom goed op of iemand extra ondersteuning nodig heeft. En pas je onboarding aan de specifieke noden van de nieuwe rekruut aan. Met de juiste opleiding en begeleiding zet je ze goed op weg.
1. Via opleiding van goede kandidaat naar witte raaf
Opleiding geeft nieuwe medewerkers een duw in de rug. Voorzie daarom een persoonlijk opleidingstraject. Op basis van de kennis, vaardigheden en noden van de nieuwkomer.
Opleiding helpt om de job snel onder de knie te krijgen. Dat geldt voor iedereen, maar misschien nog meer voor wie tot een kansengroep behoort. Net daarom krijg je van Alimento een instroombudget van maximaal 2.500 euro bij aanwerving van jongeren, ouderen, personen met een arbeidsbeperking, kortgeschoolden …
2. Begeleiding van een professionele jobcoach of taalcoach
Een job- of taalcoach biedt je nieuwe rekruut een stevige houvast om vlot en snel te integreren. En goed te functioneren.
Een jobcoach begeleidt de nieuweling en versterkt waar nodig essentiële vaardigheden zoals arbeidsattitudes, begrip van instructies en regels, soft skills …
Vormt taal (ook) een uitdaging? Doe een beroep op een taalcoach. Die helpt de nieuwe rekruut om Nederlands te spreken én geeft het team tips om de anderstalige collega te helpen.
Neem je een erkende job- en/of taalcoach onder de arm? Dan biedt Alimento je een financiële tussenkomst. Of zet een gratis job- en taalcoach in via VDAB.
3. Begeleiding door een meter of peter op de werkvloer
Onder de vleugels van een ervaren collega leert je nieuwkomer sneller het reilen en zeilen van het bedrijf kennen. De meter of peter is bovendien een veilige baken waarop de nieuwkomer kan terugvallen.